Liesbeth las weer een boek voor jou. Met grote belangstelling dit keer! Uitgangspunt in Spelenderwijs verbinden en hechten is het cruciale belang van een stabiele en veilige relatie tussen kinderen en hun verzorgers. Liesbeth: Volgens Micheline, de auteur, vormt een veilige gehechtheid de basis voor een gezonde persoonlijkheidsontwikkeling. Vooral in de eerste levensjaren is het belangrijk voor een kind om liefde te krijgen en zich onvoorwaardelijk veilig te voelen. Ik begrijp dit wel en herken het ook bij de kinderen in mijn klas.
Ook interessant: Zilt Zoet Zeeland: hét boek voor mijn broer
Een veilige gehechtheid zorgt dat je blijft wie je bent en dat je jezelf daar goed bij voelt. Zo kan je het leven met zelfvertrouwen en blijdschap tegemoet zien. Het heeft niets te maken met het cognitieve vermogen (leervermogen) van kinderen. Daar kun je aan werken, op welk niveau dan ook. Gehechtheid heeft te maken met het plezier dat de kinderen hebben in wat ze doen en het vertrouwen dat het goed is wat ze doen.
Het grote afscheid van vertrouwen
Vertrouwen hebben kinderen op alle leeftijden nodig. Als kleuter en als achtste groeper. De meivakantie is bijna voorbij. Het laatste deel van het schooljaar gaat beginnen. Zeker voor mijn bovenbouw collega’s een intensieve tijd. De achtste groepers weten naar welke school ze gaan. Ze weten ook dat hier over het algemeen niet veel meer aan gaat veranderen. Dus is het lastig om deze ‘coole’ oudsten nog iets te leren en überhaupt bij de les te houden. Buiten de musical om dan. De kinderen veranderen. Nog net niet in de pubertijd maar er wel dicht tegenaan. Het grote afscheid nemen gaat beginnen. De school die zo vertrouwd was. Dat is niet makkelijk.
Samenwerken voor verbinding
Hoe kun je kinderen bereiken en motiveren? Wat mij betreft is dat altijd spel geweest. Bij ons op school noemen we de kleutergroepen 1 en 2 niet voor niets de groepen Spel. Ik vind het zo mooi om in het boek te lezen dat Micheline dit ook zo ervaart: leren door spelen, het plezier met elkaar beleven en elkaar helpen door samen te werken. Zo kom je spelenderwijs verder en loopt die doorgaande ontwikkelingslijn ongemerkt door. Daar kan een musical ook bij helpen.
Vier lichaamsgerichte zintuigen
Eén van de inspiratiebronnen van Micheline is de vrije school- en heilpedagogiek van Rudolf Steiner. De twaalf zintuigen van Steiner brachten haar verrassende inzichten. Zo lees ik dat een kind in de eerste 7 jaren van zijn leven zijn lichaam ontdekt via vier lichaamsgerichte zintuigen. Iets dat mij als kleuterjuf zeer aanspreekt:
- Tastzin; aanraken is een vorm van emotionele communicatie. Positief: geborgenheid. Negatief: angst.
- Levenszin; kind leert luisteren naar zijn eigen lichaam. Positief: welbehagen. Negatief: schaamte.
- Zelfbewegingszin; kind leert bewegen en krijgt de controle over zijn eigen handelen. Positief: gevoel van vrijheid. Negatief: gevoel van machteloosheid.
- Evenwichtszin; kind voelt de verankering in zichzelf en waardeert zichzelf. Positief: ik ben IK. Negatief: ik ben waardeloos.
In het boek staan 100 spelletjes die hierop inspelen.
De basis voor zelfvertrouwen
Door ervaringen die kinderen opdoen ontwikkelen de hersenen zich. De interactie tussen het kind en de opvoeder heeft een grote invloed op deze hersenontwikkeling. Als een kind stress ervaart is het belangrijk dat hij getroost wordt. Ervaart hij regelmatig stress, dan verstoort dat de gezonde hersenontwikkeling. De manier waarop je als ouders met je kind omgaat en het vertrouwen geeft, is belangrijk voor het zelfvertrouwen van een kind. De basis is dan goed en een kind kan zichzelf accepteren zoals hij is.
Contactverbetering voor gedragsverandering
Wat ik verder erg fijn vond om te lezen is dat door contactverbetering weldegelijk gedragsverandering mogelijk is. Zo doe ik dat ook in mijn klas. Door veel fysieke aanraking vertrouwen de kinderen mij en komen bij me met hun grapjes, verhalen, ervaringen, hulpvragen of verdriet. Dat doet me goed en het is goed te lezen dat dat ook mag. Dat een kind bij verdriet natuurlijk bij me mag komen uithuilen. Ik zie ook hoe vaak een aai over een hoofd en een troostend woord helpt. Ik kan het ook niet anders… In het boek staan ook spelletjes. De 100 spelletjes die Micheline me aanreikt zijn hartstikke leuk en ga ik zeker gebruiken. Het boek gaat dus absoluut mee de klas in!
Nieuwe verbinding met veilige hechting
En wat die achtste groepers betreft, dat komt ook wel goed. Ze mogen zich stoer en cool voelen want ze zijn tenslotte ook de oudste leerlingen van de school. Nog even, want volgend schooljaar zijn ze weer de jongsten en moeten ze weer leren incasseren. Daarbij is zelfvertrouwen heel belangrijk. Maar ook een veilig gevoel. Ik hoop dat er dan ook docenten zijn die ze een aai over hun bol geven en een troostende schouder bieden als dat nodig is!
Ik vind dit een heel fijn boek. Niet alleen voor mijzelf, ook voor ouders, verzorgers, leerkrachten en hulpverleners. Bedankt Micheline!
Spelenderwijs verbinden en hechten
Door de eeuwen heen en in alle culturen vormen spel en speelsheid het meest natuurlijke ontwikkelingsmiddel voor kinderen. Ongeacht hun afkomst, ongeacht wie ze zijn. Dit boek toont dat ouders, opvoeders die actief en met plezier investeren in een hechte relatie met hun kind, bouwen aan een waardevol fundament. Iedereen kan hier spelenderwijs aan bijdragen. Elke dag opnieuw. Het boek is een inspiratiebron met zeker honderd spelvoorbeelden die het hechtingsproces bevorderen en helen.
Spelenderwijs verbinden en hechten. Met meer dan 100 spelletjes – Micheline Mets
ISBN: 9789088506932.
Geïnteresseerd in het boek? Hier kun je ‘m aanschaffen.
Geef een reactie