Om de mazen in de nieuwe Europese etiketteringswet aan te tonen heeft voedselwaakhond Foodwatch het ultieme misleidende product ontworpen: Framboos Fitness Flakes. Hiermee laat Foodwatch zien dat de regels onvoldoende beschermen tegen misleiding.
Met de nieuwe wet
- Mogen de grootste suikerbommen nog steeds gezondheidsclaims dragen
- Is de lettergrootte van 1,2mm op het etiket zonder loep vrijwel onleesbaar
- Mogen termen als ‘verantwoord’ en ‘ambachtelijk’ vrij gebruikt worden
Het fictieve Framboos Fitness Flakes product illustreert volgens Foodwatch perfect wat zij bedoelen: dit product voldoet aan de nieuwe regels, maar misleidt toch!
Framboos Fitness Flakes
- Laat qua verpakking zien dat er veel frambozen inzitten. In de ingrediëntenlijst blijkt dat er slechts één procent framboos gebruikt is.
- Claimt een ‘bron van vitaminen en mineralen’ te zijn, wat het product een verantwoord imago geeft, terwijl het simpelweg een suikerbom is, bestaande uit ruim 25% suiker.
- Op de voorkant van de verpakking is dit suikeraandeel aan de hand van een onrealistisch kleine portie (30gr) en een twijfelachtige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vermeld (vastgelegd in het Guideline Daily Amounts, ontworpen door de voedselindustrie zelf), zodat het lijkt alsof het wel meevalt.
- ‘Zonder kunstmatige smaakstoffen’ suggereert dat het product natuurlijk is, terwijl er aroma’s uit het laboratorium zijn toegevoegd.
- Uit de ingrediëntenlijst valt niet op te maken dat de vlokken aroma’s en kleurstoffen met dierlijke bestanddelen bevatten, wat voor vegetariërs belangrijk is.
Foodwatch: 15 puntenplan
Om misleidende marketing een halt toe te roepen, heeft Foodwatch een 15 puntenplan opgesteld voor eerlijke etiketten. Via een petitie roept de consumentenorganisatie minister Schippers van Volksgezondheid op om zich op nationaal en Europees niveau hard te maken voor dit plan. Wil jij ook duidelijkheid in wat je eet? Teken dan de petitie.
Geef een reactie