Bewegen is goed. Een vmbo-school in Rijswijk heeft dat ook bewezen. Als experiment bekeken ze of bewegen voor en tijdens de les echt tot betere schoolprestaties leidt. Dat doen ze door dagelijks een extra portie sport en bewegingslessen aan leerlingen te geven. Wetenschappers van het VU medisch centrum in Amsterdam evalueren het experiment.
Ook interessant: Beach Clean Up door gastblogger Oukje
Actieve kinderen scoren beter
Als in 2012 bleek dat kinderen die meer bewegen gemiddeld iets beter scoren op school, dan leeftijdgenootjes die liever op de bank hangen. Omdat niet duidelijk was hoe het verband precies in elkaar stak, konden scholen niet worden geadviseerd. Ook recent onderzoek wees uit dat het concentratievermogen van kinderen van 10 tot 13 jaar erop vooruitgaat als ze in de klas tussendoor mogen bewegen. Waarom fysiek actieve leerlingen met betere rapporten thuiskomen dan bankzitters is niet duidelijk. Er zijn verschillende hypothesen: de bloedtoevoer en zuurstof naar de hersenen wordt vergroot en er komt een eiwit komt vrij dat de aanmaak van nieuwe hersencellen bevordert en het feelgoodstofje endorfine verwijzen eet puur geluk. Dit is allemaal zeer aannemelijk, maar nog altijd niet bewezen.
Bewegend leren
Voordat de gewone lessen beginnen krijgen de leerlingen op de school in Rijswijk één uur sport. Daarnaast krijgen ze drie uur per week bewegend leren waarbij de lesstof wordt ingeprent met behulp van fysieke activiteiten. Zoals rekenles op een skippybal, Nederlands op een mountainbike en Judo bij de technieklessen. Bang dat de schoolprestaties zouden kelderen was de school niet, omdat in 1952 was ontdekt dat extra sport onder lestijd geen negatieve effecten heeft op de schoolcijfers. Eigenlijk zijn er alleen maar positieve effecten: leerlingen zijn gedisciplineerder en er is minder verzuim.
De toekomst?
Toch is het nog maar de vraag of dit schoolexperiment keihard wetenschappelijk bewijs oplevert. Pas over twee jaar kan gekeken worden of de leerlingen ‘nieuwe stijl’ met hogere cijfers de school verlaten dan hun voorgangers. Wel wordt de school al volop beloond voor hun onderwijsrevolutie. Het aantal aanmeldingen steeg het eerste jaar van 80 naar 145 leerlingen en dat resultaat lijkt blijvend.
Positief voor kinderen én school
Belangrijker is dat de sfeer op school is veranderd. Ook vrolijken levensgrote foto’s van sportende kinderen de bakstenen muren op. Er is geen graffiti of geklieder te zien, is dat vroeger ondenkbaar was geweest. Maar dat er twee keer zoveel leerlingen zijn en de helft minder vechtpartijen, valt niet te bewijzen dat dit allemaal dankzij de sportlessen is. Wel worden de leerlingen elke negen weken getest op uithoudingsvermogen, behendigheid, coördinatie en lenigheid. En ze gaan er allemaal op vooruit. Ondanks het spijkerharde bewijs dat de Rijswijkse leerlingen superfit zijn, is het nog altijd niet wetenschappelijk bewezen. En dus is een beweeg-school voor de meeste scholen te ambitieus.
Bron: Volkskrant 6 mei 2017
Geef een reactie