Hecht je waarde aan een duurzaam restaurant met biologische gerechten, laat dan de meeste grote restaurantketens links liggen. Duurzaamheid staat vaak niet op hun menu. De hoop is dat er in deze sector met grote mondiale milieueffecten – zoals grootschalige landbouw en veeteelt waarvoor tropisch regenwoud wordt gekapt – snel iets verbetert.
In de laatste ranking van duurzame merkenvergelijker Rank a Brand scoort zelfs 80% van de restaurants het E-label op een schaal van A (best) tot E (slechtst). Geen enkel restaurant scoort hoger dan een C-label! Burger King, KFC, New YorkPizza en Domino’s Pizza krijgen het E-label, McDonalds en Subway het D-label. Hier is dus een enorme verbeterslag nodig. Of het nu om vlees, vis, eieren, fruit, groente of dranken gaat, bijna geen enkele keten communiceert een concreet beleid om de duurzaamheid te verbeteren. Uitzondering is La Place met een C-label.
Hernieuwbare energiebronnen
Populaire ketens als het restaurant van IKEA en La Place krijgen 9 van de 23 te behalen punten. IKEA scoort goed op klimaatbeleid omdat o.a. 42% van het elektriciteitsverbruik afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen en ze hebben een duidelijk beleid om afval te beperken.
Nog steeds plofkip
Wil je toch eten bij een keten, dan heeft onze voorkeur La Place. Zij serveren gecertificeerde biologische producten, zoals groente, fruit en aardappelen. Bovendien werkt deze keten met biologische kip, waar de meeste fastfoodketens nog steeds plofkippen serveren. Ook biedt La Place vegetarische en fairtrade producten aan. Maar toch kan het nog beter.
De lat ligt hoog
Doordat Rank a Brand enkele criteria heeft toegevoegd op het gebied van klimaatbeleid en het terugdringen van afval heeft La Place het B-label verloren. Van der Valk, ACRestaurants en Burger King verliezen het D-label. Verwacht wordt dat deze restaurants stap voor stap verbeteringen doorvoeren, maar de lat komt steeds hoger te liggen. Gelukkig maar!
Beeld: chaiyon021
Geef een reactie