Volgens de Lidl hoeft biologisch niet duur te zijn. Dat laten ze zien met hun steeds groter assortiment bio-producten onder de eigen merknaam Bio Organic. Ze claimen de prijs van bio-producten laag te kunnen houden omdat ze 400 filialen hebben. Bovendien hebben ze van bijvoorbeeld bio muesli maar één variant in het schap en geen 20. Blijft het feit dat er naast bijvoorbeeld de biologische basmatirijst ook een zeer vervuilende gangbare variant in het schap ligt. Wat is hun doel dan met hun biologische aanbod?
Ook interessant: Vlog: snel en zo goedkoop mogelijk bio eten? Dat doe je met Ekomenu
Volgens de speciale biologische supermarkt – een winkel waar álles bio is vanwege het geloof dat dit beter voor mens, dier en milieu is – kan dit prijsbeeld nooit gerechtvaardigd worden. Goedkoper kan namelijk altijd, maar of dat ook altijd goed is voor de boer, teler, leverancier en uiteindelijk de kwaliteit van het product? Wees er als consument in elk geval bewust van dat niet alle producten met een biologisch keurmerk hetzelfde zijn. Check altijd de ingrediëntenlijst om te zien wat je bij de één en wat je bij de ander koopt. Een notenmuesli bij Lidl kan bijvoorbeeld voornamelijk uit haver bestaan met een klein aandeel noten, terwijl dit bij de biologische speciaalzaak andersom kan zijn. Dan klopt het wel dat de Lidl een goedkoper product kan aanbieden.
Lidl wil de klant verrassen
De reactie van de Lidl zegt wat mij betreft genoeg. Zij willen ‘de klant verrassen’ en als die in toenemende mate voor bio-producten gaan, dan bieden ze dat. Ze zeggen geen bio-winkel te zijn, maar bio een mooie aanvulling op het assortiment te vinden. Hoe ik dit lees? Ze willen een graantje meepikken van de biologische trend. Daar valt immers geld te halen, maar een écht biologische gedachte heeft de winkelketen natuurlijk helemaal niet. Bij hen staat Profit bovenaan People en Planet. Dat je je daar even bewust van bent.
Een goed idee?
In de toekomst zou de ‘goedbedoelde’ actie van de Lidl nog wel eens verkeerd kunnen uitpakken. De megastallen zijn er niet voor niets gekomen. Boeren werden steeds meer uitgebuit en moesten tegen steeds lagere kosten produceren. De enige uitweg was de megastal zoals die nu is, met alle problemen van dien (denk aan Q-koorts, het afgelopen ei-schandaal en de gekke koeienziekte). Uiteindelijk ben jij als consument dus weer de schakel in dit hele verhaal: kies je voor een better future of voor een snel goedkoop alternatief?
Guido Sparreboom zegt
Leuke blog heb je geschreven, bekijk ook eens onze groene website.
Sigrid zegt
Dag Guido, dank je wel. Succes met jouw eigen site.